תשפ"ה, סמסטר א'.
בליבה חומה, עמותת ציוני דרך.
תוכנית לימוד בחברותא, שלב א'; מידות טובות
סטודנטים יקרים שלום רב. השבוע נמשיך לעסוק במידת החסד ונראה מגוון של שאלות העולות בהקשרים של חסד, כמו, איזה נמען זכאי לחסד שלנו, ומהי צורת החסד הטובה ביותר.
שאלות קודם הלימוד
- לפני עשיית חסד, לפי מה נחליט לאיזו מטרה לתרום/להתגייס?
- מהם הקריטריונים שמצדיקים בקשת עזרה?
היררכיה בחסד
"פרנסת עצמו קודמת לכל אדם, ואינו חייב לתת צדקה עד שיהיה לו פרנסתו. ואח"כ יקדים פרנסת אביו ואמו אם הם עניים…. ואח"כ בניו. והם קודמים לאחיו. והם קודמין לשאר קרובים. והקרובים קודמים לשכיניו. ושכיניו לאנשי עירו. ואנשי עירו לעיר אחרת. והוא הדין אם היו שבוים וצריך לפדותן". [רמ"א בשולחן ערוך יורה דעה סימן רנ"א]
"וחייב להקדים להאכיל הרעב מלכסות הערום, שלא ימות הרעב ברעב". [טור יורה דעה סימן רנא]
הרמב"ם בדברו על דין ירושה כותב כך;
"על פי המידה הזאת נוהגת התורה הצודקת הזאת ומדגישה אותה מאוד מאוד, כלומר: להתחשב בקרובים ולנהוג בהם ברוב חסד … התורה לימדה אותנו בדבר מידה זאת הפלגה רבה, והיא שראוי לאדם לדאוג לקרובו ולהעדיף את בני משפחתו מאוד"
[מורה הנבוכים, חלק ג, מב]
- ראינו כאן שלושה סוגי העדפות;
1. העדפה לפי קירבה משפחתית
2. העדפה לפי קירבה גיאוגרפית [עניי עירך קודמין]
3. העדפה לפי צורך ונחיצות [אוכל מול ביגוד]
- האם לדעתך תיעדוף קרובים הוא לגיטימי?
- האם בזמנינו הקירבה הגיאוגרפית רלוונטית?
- מה קורה כשקריטריון הקירבה נפגש עם קריטריון הצורך? האם השוקולד של הילד שלי קודם להצלת חייו של ילד באפריקה? והאם שיעורי עזר לילד עני מהשכונה ליד קודם להצלת החיים של אותו ילד מאפריקה?
עד כה ראינו היבטים שונים של דירוג מעשי החסד, כמו הבדלים בין חסד פרקטי לחסד רגשי [בדף הקודם], ודירוג של נמעני החסד לפי קירבה וצרכים. מדד נוסף שמופיע במקורות כמשפיע על איכות החסד הוא כוונת הנותן:
"אמר רבי אלעזר גדול העושה צדקה בסתר יותר ממשה רבינו, דאילו במשה רבינו כתיב כי יגורתי מפני האף והחמה, ואילו בעושה צדקה כתיב מתן בסתר יכפה אף" [בבא בתרא ט ב].
את כל המדדים האלה חיבר הרמב"ם ויצר את הדירוג המפורסם שלו להלכות צדקה;
שמנה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו.
מעלה גדולה שאין למעלה ממנה זה המחזיק ביד ישראל שמך [שנחלש] ונותן לו מתנה או הלואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול ועל זה נאמר והחזקת בו גר ותושב וחי עמך כלומר החזק בו עד שלא יפול ויצטרך.
פחות מזה הנותן צדקה לעניים ולא ידע למי נתן ולא ידע העני ממי לקח שהרי זו מצוה לשמה … וקרוב לזה הנותן לתוך קופה של צדקה …
פחות מזה שידע הנותן למי יתן ולא ידע העני ממי לקח כגון גדולי החכמים שהיו הולכין בסתר ומשליכין המעות בפתחי העניים ...
פחות מזה שידע העני ממי נטל ולא ידע הנותן כגון גדולי החכמים שהיו צוררים המעות בסדיניהן ומפשילין לאחוריהן ובאין העניים ונוטלין כדי שלא יהיה להן בושה.
פחות מזה שיתן לו בידו קודם שישאל.
פחות מזה שיתן לו אחר שישאל.
פחות מזה שיתן לו פחות מן הראוי בסבר פנים יפות.
פחות מזה שיתן לו בעצב.
[רמב"ם מתנות עניים פרק י הלכה ז-יד]
- אלו צורות החסד יחודיות לזמנינו מוכרות לך? גיוס המונים? תשלומי מיסים שהולכים למטרות חברתיות? תמיכה וירטואלית לחבר במצוקה? עשיית לייק לפוסט מסכן שלא זוכה לחשיפה? חסד דרך התנדבת בעמותות?
- לאילו מצורות החסד הללו אתם מתחברים? נסו לנתח – אילו מהערכים של מדרגות הצדקה של הרמב"ם באים לידי ביטוי בדרכי החסד החדשות.
Comments